Toelichting op de balans per 31 december 2019

(alle bedragen x € 1.000)

ACTIVA

Vaste activa

  • Materiële vaste activa: gronden en terreinen, woonruimten/bedrijfsgebouwen, weg- en waterbouwkundige werken en machines, apparaten en installaties. Weg- en waterbouwkundige werken maken deel uit van activa met maatschappelijk nut.

  • Financiële vaste activa: aandelen in gemeenschappelijke regelingen en leningen aan deelnemingen, overige langlopende leningen, overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van meer dan één jaar en bijdrage aan activa in eigendom van derden.

Verloop van de immateriële vaste activa

31-12-2018

Inves-teringen

Desinves-teringen

Bijdragen van derden

Afschrij-vingen

Afwaar-deringen

Boek-waarde 31-12-2019

Rente-lasten

Kosten van onderzoek en ontwikkeling

115

258

76

298

4

Saldo

115

258

76

-

-

-

298

4

Bijdrage aan activa in eigendom derden:

Bijdrage activa derden KDO

783

25

757

27

Bijdragen aan derden (Stadsregio) - Uithoornlijn

752

30

722

26

Saldo

1.535

-

-

-

55

-

1.479

53

Verloop van de materiële vaste activa overige investeringen met een economisch nut

31-12-2018

Inves-teringen

Desinves-teringen

Bijdragen van derden

Afschrij-vingen

Duurzame waarde-verminde-ringen

Boek-waarde 31-12-2019

Rente-lasten

Gronden en terreinen

3.334

184

3.518

117

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken

441

194

247

15

Woonruimten

136

54

-

82

5

Bedrijfsgebouwen

42.707

626

42

1.865

41.426

1.495

Machines, apparaten en installaties

456

123

4

63

512

16

Saldo

47.074

933

100

-

2.122

-

45.785

1.648

In het kader van artikel 35, 1b BBV worden de investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven in de balans afzonderlijk gerubriceerd.

Verloop van de materiële vaste activa investeringen waarvoor ter bestrijding van kosten een heffing kan worden geheven

31-12-2018

Inves-teringen

Desinves-teringen

Bijdragen van derden

Afschrij-vingen

Duurzame waarde-verminde-ringen

Boek-waarde 31-12-2019

Rente-lasten

Bedrijfsgebouwen

582

33

29

587

20

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken

27.299

592

8

1.027

26.856

955

Machines, apparaten en installaties

1.791

130

217

1.704

63

Saldo

29.672

755

8

-

1.273

-

29.147

1.038

Verloop van de materiële vaste activa investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut

31-12-2018

Inves-teringen

Desinves-teringen

Bijdragen van derden

Afschrij-vingen

Duurzame waarde-verminde-ringen

Boek-waarde 31-12-2019

Rente-lasten

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken

7.493

1.375

295

621

7.952

262

Overige materiële vaste activa

146

10

136

5

Saldo

7.639

1.375

-

295

631

-

8.088

267

De materiele vaste activa met een maatschappelijk nut zijn niet verhandelbaar zijn of bijdragen aan het genereren van middelen. Een groot deel van deze activa betreft wegen. De overige materiële activa betreft beschoeiingen en kadeconstructies.

In 2019 vinden de afschrijvingen plaats op andere grondslagen dan in het vorige begrotingsjaar. Hier ligt een stelselwijziging aan ten grondslag. Middels een nieuwe vastgestelde nota activabeleid zijn de nodige aanpassingen doorgevoerd in de manier waarop de gemeente zijn bezittingen waardeert.

De belangrijkste aanpassingen betreffen:

  • Actualisatie van de lijst voor de te hanteren afschrijvingstermijnen

  • Vastlegging van de componenten benadering bij investeringen;

  • Geen afschrijving op activa welke op de verkooplijst staan, waarbij marktwaarde niet hoger is dan WOZ-waarde;

  • Omslagrente wordt gehanteerd;

  • Diverse aanpassingen naar landelijke wet- en regelgeving

Bij de 2e TURAP zijn de financiële consequenties van deze nieuwe nota verwerkt. Hieronder een beknopt overzicht van de effecten conform BBV artikel 64 lid 2.

Programma

Primitief

Na wijziging

Werkelijk

Organiseren

1.920

1.908

1.908

Samenleving

372

482

482

Werken

36

68

68

Wonen

1.685

1.622

1.623

Saldo

4.013

4.080

4.081

Verloop van de financiële vaste activa

31-12-2018

Lening / deelneming

Afschrijvingen

Aflossingen

31-12-2019

Deelnemingen

Eneco Groep N.V.

252

252

Stedin Groep N.V.

252

252

n.v. Bank Nederlandse Gemeenten

124

124

Greenpark Aalsmeer

9

9

Totaal deelnemingen

637

-

-

-

637

Overige langlopende leningen u/g

Overige langlopende leningen

4

7

8

3

Verstrekking geldleningen KDO en UHC Qui Vive

514

-

43

471

Zero lening nv. Bank Nederlandse Gemeenten

1.140

76

1.216

Starterslening

1.645

26

1.670

Renteloze lening Thamerweg won. 17, 18 en 19

5

-

5

Totaal overige langlopende leningen u/g

3.308

-

109

51

3.365

Totaal financiële vaste activa

3.945

-

109

51

4.002

Gemeente Uithoorn neemt voor 50% deel in Greenpark Aalsmeer (GPA), gericht op de ontwikkeling van het bedrijventerrein GPA. GPA is een aparte entiteit (B.V.) en actualiseert jaarlijks de grondexploitatieberekening om tijdig op (financiële) ontwikkelingen te kunnen anticiperen. De grondexploitatieberekening is door GPA geactualiseerd naar de huidige inzichten en is op dit moment de best mogelijk inschatting van programmering, fasering, ramingen, scenario’s, risico's en kansen en verwachte (financiële) uitkomsten. Deze factoren blijven belangrijke onzekerheden in de ontwikkeling van GPA en in de financiële uitkomsten van GPA en voor de gemeente Uithoorn. De grondexploitatieberekening en de jaarrekening 2019 van GPA zijn gecontroleerd door de externe accountant van GPA. De laatst geactualiseerde en door de vennoten vastgestelde grondexploitatieberekening van GPA sluit met een financieel positief resultaat. Naar dit moment, het moment van vaststellen de jaarrekening 2019 van de gemeente Uithoorn, zijn dit de beste en meest actuele inschattingen van de financiële uitkomsten en is het vormen van een verliesvoorziening voor de gemeente per ultimo 2019 niet aan de orde.

De aflossing betreft reguliere aflossing van lopende leningen. De toename ontstaat voornamelijk door de toevoeging rente BNG zerolening en fietsprojectregelingen. De overige verminderingen bestaan uit aflossing op de uitstaande leningen en door de aflossing door personeel van fietsprojectregelingen.

Voorraden

31-12-2018

31-12-2019

Gronden in exploitatie

7.162

-3.972

Gronden in exploitatie

31-12-2018

Vermeerde-ringen

Verminde-ringen

31-12-2019

Prognose toekomstige vermeerde-ringen

Prognose toekomstige verminde-ringen

Resultaat

Gronden in exploitatie

23.174

5.413

30.567

-1.980

5.723

2.330

1.414

Voorziening grond-exploitaties

16.012

624

14.643

-1.992

116

-

2.108

Saldo

7.162

4.789

15.924

-3.972

5.607

2.330

-694

De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2019 is gebaseerd op geactualiseerde grondexploitaties, zoals recent vastgesteld door de raad. De vastgestelde grondexploitatierekeningen zijn gebaseerd op de huidige inzichten en de naar dit moment best mogelijk inschatting van de ramingen, scenario’s en verwachte (financiële) uitkomsten. Jaarlijks worden de exploitaties geactualiseerd om te anticiperen op ontwikkelingen. Deze actualisaties leiden tot aangepaste waarderingen van de gronden in exploitatie en hiermee samenhangende voorzieningen en risico’s in de jaarrekening 2019.

Programmering, fasering en omvang van ramingen blijven belangrijke onzekerheden. Naar dit moment, het moment van vaststellen de jaarrekening 2019, zijn dit de beste en meest actuele inschattingen. Voor een nadere toelichting op de grondexploitatie wordt verwezen naar de toelichting in de paragraaf Grondbeleid

Ten opzichte van de omvang van de verliesvoorziening per 31-12-2018 is er een grote wijziging te zien. Deze is het gevolg van het afsluiten van de grondexploitatie Dorpscentrum in de huidige vorm. In november 2017 werd door de gemeenteraad een besluit genomen over de voorkeursvariant voor de uitwerking van het dorpshart. De plannen betroffen zowel de realisatie van een nieuwe verkeersstructuur, de ontwikkeling van enkele bouwlocaties en de vernieuwing van de openbare ruimte. Inmiddels is gebleken dat de realisatie van de voorkeursvariant niet in zijn gehele omvang gerealiseerd kan worden. De plannen werden daarom aangepast. Naar aanleiding daarvan is de grondexploitatie Dorpscentrum in de huidige vorm beëindigd en is de boekwaarde afgeboekt ten laste van de voorziening.

Deze ramingen zijn tot stand gekomen in geactualiseerde berekeningen met prijspeildatum 1 januari 2020. Hierbij zijn de volgende parameters gehanteerd:

  • Looptijd maximaal 10 jaar;

  • Prijspeildatum 1 januari 2020

  • Rente 2,21%;

  • Indexatie kosten: 2,5%;

  • Indexatie opbrengsten: 0%

Uitzettingen rentetypische looptijd < 1 jaar

31-12-2018

31-12-2019

Vorderingen op openbare lichamen

6.172

5.894

Uitzettingen in 's Rijks schatkist

422

19.820

Overige vorderingen

2.562

2.652

Voorziening dubieuze debiteuren

-628

-591

Saldo

8.528

27.775

De stand van de voorziening dubieuze debiteuren is aangepast aan de beoordeling per 31 december 2019. Het drempelbedrag in het kader van schatkistbankieren voor het begrotingsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd bedraagt € 606.000. Voor de berekening is een begrotingstotaal van €80.858.000 gehanteerd (totale lasten, na reservemutaties). Het bedrag dat buiten ’s rijks schatkist wordt aangehouden bedraagt per kwartaal: 1e kwartaal € 301.000, 2e kwartaal € 327.000, 3e kwartaal € 444.000 en het 4e kwartaal € 441.000.

Liquide middelen

31-12-2018

31-12-2019

Kassaldi

2

-

Banksaldi

620

704

Saldo

622

704

De mutaties in de liquide middelen worden niet afzonderlijk verklaard.

Overlopende activa

Dit betreft bedragen welke betrekking hebben op 2019, maar verwacht wordt in 2020 de bedragen te ontvangen.

Overlopende activa

31-12-2018

31-12-2019

Van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkering met een specifiek bestedingsdoel

-

- uitkering van het Rijk

40

55

overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die t.l.v. volgende begrotingsjaren komen

2.964

1.296

Saldo

3.004

1.351

Uitkeringen van het Rijk

31-12-2018

Toevoe-gingen

Ontvangen bedragen

31-12-2019

Min. SZW afrek BBZ budgetdeel

6

6

ESF subsidie Jongerencoach

34

15

49

Saldo

40

15

-

55

PASSIVA

  • Eigen vermogen: Algemene reserve en algemene en bestemmingsreserves

  • Voorzieningen: worden getroffen ten behoeve van voorzienbare risico’s; voorzieningen ten behoeve van het afdekken van exploitatierisico’s van de bouwgrondexploitatie zijn hier niet onder opgenomen, maar op de daarop betrekking hebbende actiefpost ‘Bouwgrondexploitatie’.

  • Vreemd lang vermogen; opgenomen gelden van bankinstellingen voor de termijn langer dan één jaar en bij de gemeente gestorte waarborgsommen.

Vaste financieringsmiddelen

Verloop van de reserves

31-12-2018

Toevoe-ging

Onttrek-king

Vrijval

Bestem-ming resultaat 2018

31-12-2019

Algemene reserves

Algemene risicoreserve

20.500

1.500

22.000

Budgetegalisatiereserve

2.449

29

-762

1.658

Saldo algemene reserves

22.949

1.500

29

-

-762

23.658

Bestemmingsreserves

Reserve budgetoverheveling

-

191

191

Reserve onderhoud gebouwen

244

86

330

Reserve speelbeleidsplan

98

25

73

Reserve openbare ruimte

3.916

1.356

726

4.546

Reserve Vinckebuurt

991

98

893

Reserve decentralisaties

-

-

Reserve Onderhoud MFA de Legmeer

524

66

590

Reserve Frictiekosten

53

53

-

Reserve voor Ruimte

64

64

Reserve riolering

533

357

890

Reserve reiniging

142

48

189

1

Saldo bestemmingsreserves

6.565

2.104

1.091

-

-

7.578

Totaal

29.514

3.604

1.120

-

-762

31.236

Toelichting Algemene risicoreserve

Doelstelling

De Algemene risicoreserve fungeert als buffer voor onverwachte financiële tegenvallers. De Algemene risicoreserve maakt een substantieel onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.

Onderbouwing

De benodigde hoogte van de Algemene risicoreserve is afhankelijk van de risico’s. De hoogte van het risicoprofiel wordt vermenigvuldigd met een door de raad vastgestelde ratio om de benodigde omvang van de Algemene risicoreserve te bepalen. In de raadsvergadering van 24 mei 2012 over de nota Financieel Gezond Uithoorn heeft de raad besloten een meer algemeen beleidskader vast te stellen omtrent de ratio. Indien het risico hoog is (groter of gelijk aan € 1 miljoen.) en de kans dat dit zich voordoet is groter of gelijk aan 50% (1 x per 2-5 jaar) dan ratio 2 = goed. Anders volstaat ratio 1 = voldoende. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt nader ingegaan op de (wijziging van) aanwezige risico’s.

Voeding

De Algemene risicoreserve wordt gevoed vanuit de Budgetegalisatiereserve, indien de hoogte van de Algemene risicoreserve lager is dan de benodigde weerstandscapaciteit. Hiervoor zal via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad worden gevraagd. Indien de Budgetegalisatiereserve onvoldoende hoog is, moet de reserve in een periode van 10 jaar op hoogte worden gebracht.

Bestemming

Indien een risico zich werkelijk voor doet kan worden besloten voor de financiële consequenties een beroep te doen op de Algemene risicoreserve. Hiervoor zal via een afzonderlijk raadsbesluit, of als onderdeel van een voortgangsrapportage, goedkeuring aan de raad worden gevraagd.

Toelichting Budgetegalisatiereserve

Doelstelling

Vanwege het relatief onvoorspelbare karakter van de hoogte en timing van toekomstige investeringen en lasten enige buffer in de besteding van (vrije) reserves te behouden.

Onderbouwing

Dit is de vrije reserve die onder meer gebruik wordt voor het bestemmen van het rekeningresultaat.

Voeding

De Budgetegalisatiereserve wordt gevoed door:

  • Een voordelig rekeningsaldo.

  • Een positief saldo van de herijking reserves.

Bestemming

De middelen van de Budgetegalisatiereserve worden aangewend voor de normale opvang van fluctuaties en tegenvallers. Voor zover de Budgetegalisatiereserve groter is dan nodig voor de normale functie van opvang van fluctuaties en tegenvallers, kan deze beschouwd worden als een algemene bestemmingsreserve en als zodanig worden ingezet voor dekking van investeringen of incidentele lasten. Bij de jaarrekening, een voortgangsrapportage of afzonderlijk voorstel zal de raad toestemming worden gevraagd om geld aan de Budgetegalisatiereserve te onttrekken.

Toelichting Reserve Budgetoverheveling

Doelstelling

Overheveling van budgetten

Onderbouwing

In de tweede Turap 2019 is de reserve budgetoverheveling gevormd. Tot en met 2018 vond overheveling van de budgetten plaats middels de (algemene) budgetegalisatiereserve. Aangezien deze reserve een ander doel dient is het transparanter om de overheveling van budgetten via de reserve budgetoverheveling te laten verlopen.

Toelichting Reserve Onderhoud gebouwen

Doelstelling

Egalisatie van het sterk fluctuerende onderhoud van gemeentelijke gebouwen. Deze gebouwen zijn opgenomen in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen van de programmabegroting en aangeduid met Meerjaren onderhoudsplanning (MOP). Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming over de nota Financieel gezond.

Onderbouwing

Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserve zijn gemaximaliseerd op de geplande uitgaven vanuit het beheerprogramma over een periode van 5 jaar. De onderhoudsplanning vanuit het beheerprogramma is langer dan de genoemde vijf jaar; echter deze periode is een redelijke termijn waarop de onderhoudsuitgaven goed zijn te overzien en eventueel bij te sturen.

Toelichting Reserve Speelbeleidsplan

Doelstelling

Dekking kosten uitvoering speelbeleidsplan.

Onderbouwing

De uitgaven voortvloeiend uit het speelbeleidsplan 2008-2014 zouden tot een hoog beslag op de algemene middelen in de periode 2008-2014 leiden. Daarom heeft de raad ingestemd in 2008 met het vormen van een reserve Speelbeleidsplan om de lasten van het speelbeleidsplan te spreiden over de periode 2008-2022.

Toelichting Reserve Openbare ruimte

Doelstelling

N.v.t.

Onderbouwing

Op basis van het raadsvoorstel en raadsbesluit Assetmanagement openbare ruimte Groot planmatig onderhoud (28 januari 2016, RV15.69) heeft u besloten om de reserve openbare ruimte per 31 december 2015 op te heffen en het saldo per die datum toe te voegen aan de voorziening Groot planmatig onderhoud openbare ruimte. Dit is bij de eindcontrole van de jaarrekening terug gedraaid.

Toelichting Reserve Vinckebuurt

Doelstelling

Dekking herinrichtingskosten omgeving Vinckebuurt.

Onderbouwing

In de raadsvergadering van 22 april 2012 heeft de raad de vorming van een bestemmingsreserve Vinckebuurt vastgesteld. Deze bestemmingsreserve is gevormd om plankosten te dekken en om de infrastructuur rondom Vinckebuurt aan te leggen. Het betreft de herinrichting van de Petrus Steenkampweg, Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade ter hoogte van het Zeemandeel. Omdat deze wegen buiten het plangebied van de exploitatieovereenkomst met Zeeman en Bouwfonds vallen, komen deze herinrichtingskosten ten laste van de gemeente.

Door aangescherpte BBV regelgeving is het niet langer toegestaan om kosten van investeringen in maatschappelijk nut (zoals wegen) te dekken uit reserves. Het is verplicht om deze op de balans te activeren en hierover af te schrijven. Bij de 2e Tussentijdse rapportage 2019 was het voornemen geuit om bij de jaarafsluiting de reserve te verlagen naar het niveau dat benodigd is voor de resterende plankosten en het overschot over te hevelen naar de budgetegalisatiereserve. Deze actie vindt nu plaats bij de 1e Tussentijdse rapportage 2020. De investeringskosten voor de betreffende infrastructuur vinden naar verwachting plaats in de jaren 2021 tot en met 2023 en worden als investeringsbedrag aangevraagd.

Toelichting Reserve Onderhoud MFA de Legmeer

Doelstelling

Door het rijk ontvangen middelen voor onderhoud scholen beschikbaar houden voor onderhoud.

Onderbouwing

In 2012 is door de raad besloten een reserve Onderhoud MFA de Legmeer te vormen. De looptijd van deze reserve is tot en met 2050, gelijk aan de economische levensduur van het gebouw MFA de Legmeer.

Reserve Frictiekosten

Doelstelling

Het reserveren van geld voor een toekomstige verplichtingen die samenhangen met de nog te realiseren bezuinigingen.

Onderbouwing

Wegens beperkingen in het BBV voor het vormen van een voorziening frictiekosten, is in 2015 een reserve frictiekosten ingesteld. Deze reserve is van tijdelijke aard en wordt opgeheven zodra de hieraan gerelateerde bezuinigingsmaatregel is gerealiseerd. Deze reserve heeft eind 2019 een saldo van € 0 is wordt derhalve opgeheven in 2020.

Reserve Ruimte voor Ruimte

Doelstelling

Dekking kosten ruimte voor ruimte overeenkomsten.

Onderbouwing

Op 26 januari 2011 heeft de raad besloten om de uitvoeringsnota Ruimte voor Ruimte vast te stellen om voor de uitvoering van de regeling een bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte in te stellen. Dit laatste was tot en met 2016 nog niet mogelijk omdat er tot dan toe nog geen opbrengsten waren gegenereerd. Met het vaststellen van het bestemmingsplan De Rietkraag en het aflopen van de beroepstermijn is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. De grond is geleverd aan de ontwikkelaar en de betaling door de ontwikkelaar heeft plaatsgevonden. Volgens de uitgangspunten van de nota grondbeleid heeft er in 2017 een winstneming uit het project plaatsgevonden. Rekening houdend met de tot nu toe gemaakte kosten, de risico's en de nog te verwachten kosten is de winstneming ingeschat op € 650.000. Op basis van raadsvoorstel en raadsbesluit RV 2017-043916 is het bedrag van de winstneming toegevoegd aan de bestemmingsreserve Ruimte voor Ruimte. Met dit bedrag zijn de lopende verplichtingen Ruimte voor Ruimte worden ingelost en is voor de komende periode de financiële bandbreedte bekend waarbinnen volgende Ruimte voor Ruimte overeenkomsten kunnen worden gesloten.

Reserve Reiniging

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten die verband houden met het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen

Onderbouwing

De kosten van reiniging dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de afvalstoffenheffing. Een mogelijk voordelig resultaat van het product reiniging bij de jaarrekening wordt ingezet bij de tariefstelling van het volgende begrotingsjaar. Hierdoor kunnen ook jaarlijkse schommelingen worden opgevangen en kan het tarief van de afvalstoffenheffing geleidelijk verlopen. Tot en met 2017 verliep dit al op ze manier via de budgetegalisatiereserve. Bij de 2e TURAP 2018 is besloten om een afzonderlijke reserve reiniging in te stellen..

Toelichting Reserve Riolering

Doelstelling

Egalisatie van kosten en opbrengsten van onderhoud en vervanging van rioleringen.

Onderbouwing

De kosten van riolering dienen in principe volledig verhaald te worden door middel van de rioolheffing. Om grote jaarlijkse schommelingen te kunnen opvangen is een reserve ingesteld, waarmee de tarieven geleidelijk kunnen verlopen naar een kostendekkend tarief voor de rioolheffing.

Volume

De volumebepaling is een afgeleide van het gemeentelijk rioleringsplan.

Voorzieningen

Verloop van de voorzieningen

31-12-2018

Toevoeging

Vrijval

Aan-wending

31-12-2019

Voorziening pensioen-verplichtingen

2.414

826

106

3.134

Voorziening frictiekosten

3

3

-

Saldo

2.417

826

3

106

3.134

Toelichting Voorziening Pensioenverplichtingen

Doelstelling

Dekking van pensioenaanspraken van bestuurders.

Onderbouwing

De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Toelichting Voorziening Frictiekosten

Doelstelling

Het reserveren van geld voor een toekomstige verplichtingen die samenhangen met de nog te realiseren bezuinigingen.

Onderbouwing

In 2014 is deze voorziening gevormd op basis van de ingeschatte frictiekosten die samenhangen met de bezuinigingsmaatregelen. Deze voorziening wordt in 2020 opgeheven na een vrijval van € 3.000 in 2019.

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

resterende looptijd (jaar)

31-12-2018

31-12-2019

Onderhandse leningen van:

binnenlandse banken en overige financiële instellingen

54.255

70.636

BNG lening (17 miljoen) Lening nr. 40.103046

28

13.722

13.236

BNG lening (20 miljoen) Lening nr. 40.105438

17

13.200

12.400

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.106705

24

8.083

7.750

BNG Flexlening (15 miljoen) Lening nr.40.107726

12

12.250

11.250

NWB lening (10 miljoen) Lening nr.10.028695

7

7.000

6.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112760

8

-

10.000

BNG lening (10 miljoen) Lening nr.40.112761

1

-

10.000

Saldo

54.255

70.636

De boekwaarde van de (opgenomen) onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen per 31 december 2019 betreft zes leningen die zijn opgenomen bij de nv Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). In 2019 zijn 2 nieuwe leningen van 10 miljoen afgesloten, waarvan 1 voor de periode van 1 jaar, met het oog op de verkoop van Eneco. De totale rentelast op de vaste schulden voor 2019 bedraagt € 1.998.434. De rentebaat bedraagt € 22.139, dit heeft te maken met de korte looptijd van lening 40.112761 waar een negatieve rente tegenover staat.

Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

31-12-2018

31-12-2019

Overige schulden

6.926

4.157

Kasgeldleningen

10.000

-

Banksaldi

1.703

316

Saldo

18.629

4.473

Deze posten bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog te betalen loonheffing, premies sociale verzekeringen en het banksaldo Het saldo is afgenomen door een lagere niveau aan kasgeld-leningen per 31 december 2019.

Overlopende passiva

31-12-2018

31-12-2019

Van Europese en/of Nederlandse overheidslichamen (vooruit)ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren

- het Rijk

-

65

- overige Nederlandse overheidslichamen

251

130

Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen

19

19

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

4.963

4.322

Saldo

5.233

4.536

Specificatie uitkeringen conform artikel 49

Uitkeringen van het Rijk

31-12-2018

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen of terug-betalingen

31-12-2019

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

-

424

358

65

Saldo

-

424

358

65

Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen

31-12-2018

Ontvangen bedragen

Vrijgevallen bedragen of terug-betalingen

31-12-2019

Voorschot ISV III herinrichting Dorpscentrum

121

-

-

121

Subsidie Onderzoek haalbaarheid glasvezel

5

3

-

8

Tegemoetkoming financiering regisseurs

9

-

9

-

Fietsstraat Boterdijk (Vervoerregio)

116

68

184

-

SPUK

-

932

932

-

Saldo

251

1.004

1.125

129

Per uitkering met specifiek bestedingsdoel wordt bovenstaand het verloop gedurende het jaar weergegeven. Deze posten zijn opgenomen onder de overlopende passiva.

Gewaarborgde geldleningen

Het verstrekken van een gemeentegarantie leidt niet tot een feitelijk verplichting of betaling en wordt daarom niet meegenomen binnen de balanstelling. In de bijlage vindt u een beknopt overzicht van de gewaarborgde geldleningen.

Staat van gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en het verbeteren van eigen woningen (model F2)

Bedragen*1000

Naam van de geldgever

Oorspronke-lijk bedrag geldlening

% lening-bedrag waarvoor borg-stelling is verleend

Restant-bedrag geldlening 1-1-2019

Restant-bedrag geldlening 31-12-2019

ABN-AMRO Bank nv

7.139

100%

1.397

1.080

ABP-Hypotheken

1.570

100%

140

140

AEGON Nederland nv

793

100%

35

-

De Amersfoortse Verzekeringen

118

100%

17

17

Bouwfonds Hypotheken bv

1.662

100%

746

745

Centraal Beheer Hypotheken bv

256

100%

94

94

Delta Lloyd Verzekeringsgroep nv

1.351

100%

313

235

Direktbank nv

493

100%

233

233

ING Bank

3.203

100%

408

314

Postbank nv

2.302

100%

172

129

Coöperatieve Rabobank b.a.

1.688

100%

90

75

Reaal Hypotheken bv

1.264

100%

200

54

Fortis Bank nv

2.442

100%

500

156

Westland/Utrecht Hypotheekbank nv

832

100%

55

-

Woonfonds Hypotheken

113

100%

63

58

Totaal

25.226

4.463

3.330

Overige gewaarborgde geldleningen (model F1)

bedragen*1000

Oorspronke-lijk bedrag van de geld-lening

Naam van de geldnemer

Andere borgen

% Borg

Restant-bedrag begin dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

Restant-bedrag einde dienstjaar

Waarvan door gemeente gewaar-borgd

134.486

Eigen Haard

WSW

50%

92.759

46.380

88.822

44.603

92.100

GPA gebiedsontw

Gemeente Aalsmeer

50%

92.100

46.050

95.000

47.500

15.666

St. Woonzorg

WSW

50%

14.092

7.046

13.616

6.902

550

Qui Vive Hockey - en Tennisvereniging

100%

322

322

299

299

500

Thamerkerk BV

100%

-

-

500

500

Totaal

199.273

99.797

198.237

99.804

Er zijn in 2019 geen betalingen gedaan inzake borg- en garantstellingen. De borg- en garantstellingen zijn indirect, waarbij de gemeente als achtervang fungeert. Er is één nieuwe borgstelling verstrekt aan de Thamerkerk B.V. voor € 500.000.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

In het kader van Europese aanbestedingen zijn voorgaand jaar een aantal contracten meegenomen in de foutenevaluatie van de accountant voor de volledige contractwaarde. Dit is, zoals veriest vanuit de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV, opgenomen onder de "Niet uit de balans blijkende verplichtingen". De doorgevoerde wijziging betreft het toevoegen van een tabel met de totale onrechtmatigheden in het kader van EU-aanbestedingsregels voor 2020 en verder.

Leverancier

Looptijd

Bedrag 2019

Bedrag 2018 mee-genomen

Resultaat onrecht-matigheid

Bedrag 2020 e.v.

J.M. De Wit Groenvoorziening

Raamovereenkomst 2016-2020

75.587

75.587

75.587

Kymios B.V.

Overeenkomst 2018 t/m januari 2019

6.390

6.390

Linge Management en Ondersteuning

Overeenkomst2016 t/m juni 2019

42.097

52.440

Maandag Interim Professionals B.V.

Overeenkomst okt 2017 t/m april 2019

38.296

38.296

McTripleA Holding

Onbepaalde tijd

92.157

270.000

Renewi Nederland B.V.

2015/2020

374.608

285.187

89.421

70.000

Sulo Nederland B.V.

2014 t/m 2020

120.167

131.878

120.167

Van der Luit Groenbeheer

Geen contract

9.857

61.559

Ziut B.V.

Overbruggings-overeenkomst t/m 2018

21.596

Totale contractwaarde

780.754

845.750

165.008

265.754

Gebeurtenissen na balansdatum

Het COVID-19 (Corona) virus

Het COVID-19 (Corona) virus heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Wel heeft het COVID-19 virus gevolgen voor de financiën van 2020 vanwege de maatschappelijke impact. Dit is dan ook een gebeurtenis na balansdatum die niets zegt over de situatie op balansdatum maar wel iets zegt over de situatie na balansdatum en voordat de jaarstukken worden vastgesteld. Gezien de grote impact van het COVID-19 virus waarvan de financiële effecten onzeker (maar materieel) kunnen zijn, moet deze gebeurtenis na balansdatum worden toegelicht in de toelichting bij de jaarrekening 2019. Het virus en de maatregelen hebben grote maatschappelijke invloed. Ook de gemeente en haar verbonden partijen ondervinden hiervan financieel en procesmatig de gevolgen. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Onze organisatie loopt geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen zo nodig maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren.” 

Crisisorganisatie

In het kader van de crisisbestrijding is een GRIP 4 uitgeroepen, waardoor de veiligheidsregio verantwoordelijk is voor het bestrijden van de crisis. In deze context is ook in Uithoorn de crisisorganisatie geactiveerd. De maatregelen die hieruit voortkomen hebben effecten op onze samenleving en zullen ook financiële gevolgen hebben.

Herstel-fase

Met het uitroepen van de GRIP-4 situatie, is binnen onze organisatie ook een integraal team opgericht dat zich bezig houdt met het coördineren en implementeren van de (Rijks-)maatregelen om de negatieve effecten van deze crisis te bestrijden. In dat kader hebben we in 2020 moeten bijschakelen om de toestroom van aanvragen bijzonder bijstand zelfstandigen (BBZ) te kunnen behandelen. Vanuit het Rijk is toegezegd dat gemeenten voor de extra uitvoeringskosten worden gecompenseerd. Als gemeente gaan we ruimhartig om met ondernemers met betalingsproblemen voor de belastingen en andere zaken. De Coronacrisis heeft grote economische gevolgen waarvan de uitkomsten onzeker zijn.

Reguliere processen en dienstverlening

De COVID-19-crisis grijpt ook in op de reguliere processen. Bijna de gehele ambtelijke organisatie (en ook die van Duo+) is abrupt thuis komen te werken. Door de investering in het locatie- en tijdsonafhankelijk werken in de DUO-samenwerking is dit eigenlijk zonder problemen verlopen. Het thuiswerken heeft echter veel effect op de manier hoe onze processen lopen, de extra tijd en creativiteit die nodig is om de nodige producten en diensten te leveren. Daarbij is het onvermijdelijk dat de begroting 2021 bijgesteld zal moeten worden. Zeker om de continuïteit van onze kritische porcessen te kunnen garanderen zal er geschoven moeten worden in de prioriteiten.

Hoewel we moeten afwachten wat de totale impact van deze crisis is op het vermogen en resultaat van de gemeente Uithoorn, bieden de maatregelen en de beschikbare reserves van Uithoorn op dit moment voldoende dekking.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf