Effecten opgave en acties

Effecten - Wat willen we bereiken?

  1. Inwoners en vrijwilligersorganisaties zijn zoveel mogelijk zelfredzaam.

  2. Inwoners zijn betrokken bij de gemeenschap en vormen daarmee een vangnet voor inwoners die dat nodig hebben.

  3. Inwoners hebben voldoende mogelijkheden voor ontwikkeling, ontspanning en plezier.

  4. Kinderen groeien zorgeloos, gezond, veilig en zoveel mogelijk in hun eigen omgeving op.

Opgave - Wat moeten we verbeteren?

  • Vergroten van het gebruik van sport-, cultuur- en onderwijsvoorzieningen

  • Versterken van het preventieve netwerk en dit dichter bij de inwoners brengen

  • Waar nodig de zelfredzaamheid vergroten

  • Een gezonde leefstijl stimuleren

Welke acties zouden we daarvoor uitvoeren?

Opstellen en uitvoeren Sportnota en Cultuurnota

De concept Cultuurnota 2020-2023 is opgesteld en aangeboden aan het college. In het voorjaar van 2020 is de nota aangeboden aan de raad ter vaststelling. Daarna kan de uitvoering starten.

In 2019 is de sportformateur aangesteld. Als onafhankelijke begeleider van het proces stelt de sportformateur een lokaal sportakkoord op voor Uithoorn. Een sportakkoord is bedoeld om de verschillende partijen bijeen te brengen en op verschillende terreinen de samenwerking te zoeken op het gebied van sport. De sportformateur startte hiervoor een participatieproces. Hiervoor zijn diverse verenigingen, (commerciële) sportaanbieders en maatschappelijke organisaties uitgenodigd. Het sportakkoord zal waardevolle input bevatten voor de Sportnota. Na het bereiken van een akkoord (1e kwartaal 2020) wordt een 1e conceptsportnota opgesteld. De Sportnota staat naar verwachting in het 2e kwartaal van 2020 op de agenda van de raad.

Actualisatie beleidskader Onderwijshuisvesting en accommodatiebeleid en uitvoering daarvan (maatschappelijk vastgoed)

Er is in 2019 begonnen met het opnieuw opstellen van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. In 2020 zal dit gereed zijn.

Ontwikkeling Multifunctionele Accommodaties (MFA’s): de Scheg en Thamerdal (maatschappelijk vastgoed)

Voor de nieuwbouw van MFA Thamerdal is in 2019 in goed overleg met de buurtbewoners en huidige gebruikers van buurtcentrum De Bovenboog een programma van eisen opgesteld. De aanbesteding is afgerond en er heeft gunning (opdrachtbevestiging) plaatsgevonden aan één van de inschrijvers. Het voorlopig ontwerp wordt samen met de toekomstige gebruikers uitgewerkt. Ook de buitenruimte wordt met buurtbewoners en kinderen verder uitgewerkt.

Onderzoek 3e sporthal en Jongerenontmoetingsplek (maatschappelijk vastgoed)

In 2018 is er een onderzoek uitgevoerd om de behoefte aan het realiseren van een 3e sporthal te meten. Dit gebeurde met een quickscan bij sportverenigingen in Uithoorn. Met de input van de verenigingen hebben we gezien dat de behoefte voor een 3e sporthal leeft. Na onderzoek blijkt wel dat volledige exploitatie nu niet haalbaar is. Het bestuur heeft besloten om de haalbaarheid voor een 3e sporthal te onderzoeken als het in de nabije toekomst ontwikkelingen of kansen hiervoor ziet.

In 2019 heeft een zorgvuldig participatietraject plaats gevonden met jongeren en omwonenden van de toekomstige locatie voor een ontmoetingsplek voor jongeren. De plaatsing van de jongerenontmoetingsplek gebeurt in 2020, nadat de vergunning verleend is.

Afspraken met kinder-/peuteropvang over het voorkomen en beperken van taalachterstanden

In 2019 bood, naast kinderopvang Solidoe, ook kinderopvang Borus het programma Uk & Puk aan. Uk & Puk is een erkend trainingsprogramma VVE (voor- en vroegschoolse educatie). Het stimuleert de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar met een achterstand in bijvoorbeeld taal. De activiteiten helpen op 4 vlakken: taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheid, motorische en zintuigelijke vaardigheid en de eerste rekenprikkels. Daarnaast is veel aandacht voor de betrokkenheid van ouders. Zo’n 68 peuters tussen 2 en 4 jaar hebben hier in 2019 gebruik van gemaakt en de training met succes afgerond. Dit programma op de kinderdagverblijven (voorscholen) vormt de basis voor een doorgaande lijn naar de groepen 1 en 2 van de basischool: de vroegschool. De gemeente subsidieert dit programma. Pedagogisch adviseurs in Uithoorn hebben in 2017 en 2018 een passende training aangeboden gekregen om dit programma te kunnen uitvoeren. Omdat de gemeente meer zicht wil krijgen op het resultaat zijn met de kinderopvangcentra afspraken gemaakt over de monitoring. Hiervoor is een format ontwikkeld. De gemeente Uithoorn heeft begin 2019 een coördinator VVE in dienst genomen die de gemaakte afspraken over de kwaliteit en resultaten bewaakt. Deze taak zat voorheen bij één van de kinderopvangcentra.

Invoering werkgroep 0 – 6 jaar taalontwikkeling

In 2018 heeft de gemeente Uithoorn er in haar beleid voor gekozen om bij de doelgroep 2- tot 6- jarigen niet meer alleen naar de taalontwikkeling te kijken. Taalontwikkeling wordt nu gezien in relatie met andere beleidsterreinen, waaronder preventie, zorg, en sociale en motorische ontwikkeling. Daarnaast is besloten om deze doelgroep uit te breiden met de 0- tot 2-jarigen.

Begin 2019 heeft de gemeente Uithoorn een regievoerder 0- tot 6-jarigen in dienst genomen. Dit is een combinatiefunctie met de coördinator VVE. De regievoerder heeft de regie over de uitvoeringstaken die te maken hebben met deze doelgroep. Ook het voorzitten van de werkgroep 0- tot 6-jarigen hoort hierbij. De werkgroep komt 4 keer per jaar bijeen en nodigt hiervoor alle instanties uit die werken met deze doelgroep. Deze groep omvat dus meer werkvelden dan alleen de taalontwikkeling.

De Vreedzame Wijk (en school) wordt verder uitgerold

In 2019 hebben er verschillende activiteiten plaatsgevonden in de Europarei en Thamerdal, waar het programma voor een vreedzame wijk en school in 2017-2018 is ingevoerd. Daarnaast is er in 2019 gericht op de Meerwijk en de Kwakel. Er zijn gesprekken geweest met de basisscholen in deze wijken, maar ook met de andere basisscholen in Uithoorn die het programma Vreedzaam nog niet gebruiken. Er is bekeken op welke manier ze kunnen aansluiten bij initiatieven rondom Vreedzaam. Daarnaast is gesproken over democratisch burgerschap en het pedagogisch klimaat. Na de Kinderconferentie zal met de scholen hierover verder worden gesproken. Tijdens de Kinderconferentie komen een aantal thema’s al aan bod. Verdere invoering van de Vreedzame school en wijk hangt ook samen met de uitkomsten van de Kinderconferentie.

In 2019 is besloten een Kinderconferentie te organiseren. Hiermee willen we kinderen een stem geven en horen wat zij belangrijk vinden in Uithoorn en willen we een democratische oefenplek creëren. In het kader van 200 jaar Uithoorn is besloten om deze Kinderconferentie op 6 februari 2020 te organiseren. In de voorbereiding van de Kinderconferentie komt de Kindercommissie meerdere keren bijeen. Dit proces startte na de zomervakantie 2019.

De inzet van schoolmaatschappelijk werk/ Praktijk Ondersteuners Huisartsen en Ouder- en kindcoaches versterken

Het schoolmaatschappelijk werk (SMW), de ouder- en kindadviseurs (OKA's) en de praktijkondersteuners huisartsen (POH’s) bieden zelf hulp en ondersteuning aan kinderen, jongeren en/of gezinnen. Doordat het SMW en de OKA’s binnen het onderwijs aanwezig zijn is de toegang laagdrempelig. Hierdoor kunnen zij ook vroegtijdig problemen signaleren. Daarnaast kunnen het SMW en de OKA’s inmiddels zelf doorverwijzen naar de enkelvoudige specialistische jeugdhulp (Segment B). De OKA’s geven preventieve trainingen om zorgen in de ontwikkeling van een kind of jeugdige af te doen nemen.

Het jongerenwerk wordt in combinatie met het specialistische jongerenwerk verder doorontwikkeld 

Het reguliere jongerenwerk en het specialistische jongerenwerk zijn in 2019 meer met elkaar gaan samenwerken en hebben meer aansluiting bij elkaar gevonden. De samenwerking kan daarbij nog verder verbeterd worden. Dat geldt ook voor hoe de activiteiten aansluiten op de doelgroepen die hieraan behoefte hebben. Dit betekent dat het jongerenwerk in combinatie met het specialistisch jongerenwerk ook in 2020 nog verder ontwikkelt.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf