Effecten opgave en acties

Effecten - Wat willen we bereiken?

  1. Het bestuur maakt binnen de beschikbare middelen keuzes die effect creëren.

  2. De ambtelijke organisatie geeft het college bestuurskracht om de effecten te creëren.

  3. Het bestuur en de organisatie zijn betrouwbaar en geven het goede voorbeeld.

Opgave - Wat moeten we verbeteren?

  • Investeer in de allianties met de omgeving.

  • Versterk de gemeentelijke organisatie, zodat deze meer strategisch en integraal adviseert en daadkrachtig uitvoert.

Toelichting: de gemeente is voor het behalen van de gewenste maatschappelijke effecten afhankelijk van de inzet van andere organisaties en partijen. Om hierin effectief te zijn is het nodig om te investeren in diverse allianties in de regio.

Welke acties zouden we daarvoor uitvoeren?

Opstellen nota Alliantiemanagement

Het toenemende belang van regionale samenwerking, de opkomst van de netwerksamenleving maar ook de samenwerking binnen verbonden partijen zoals Duo+ en de toenemende complexiteit van de samenleving vragen om een goede regie op de regionale samenwerking en op strategische politiek-bestuurlijke keuzes. De nota Alliantiemanagement is bedoeld om te bepalen hoe de gemeente die regie wil oppakken. Zo kan nog meer het gewenste effect uit die regionale samenwerking en de samenwerking met verbonden partijen worden gehaald. De bestuurskracht wordt daarmee vergroot.
Er is voor gekozen om het bestuurskrachtonderzoek naar voren te halen. In dit bestuurskrachtonderzoek wordt ook bekeken hoe wij onze regionale samenwerking hebben vormgegeven. De uitkomsten uit het bestuurskrachtonderzoek zullen vervolgens worden meegenomen bij het opstellen en actualiseren van ons alliantiemanagement. Hierdoor is de nota Alliantiemanagement nog niet opgesteld en schuift dit op naar het 4e kwartaal van 2020.

Bestuursadviseur

Per juni 2019 is een bestuursadviseur aangenomen. De invulling van deze functie is nodig voor advisering bij strategische politiek-bestuurlijke keuzes op het gebied van regionale samenwerking en verbonden partijen. De bestuursadviseur helpt de bestuurskracht van het college en de raad te versterken.

Ontwikkeling gemeentelijke organisatie

Evenals voorgaande jaren is het afgelopen jaar kritisch gekeken naar het functioneren van de eigen organisatie. De veranderende omgeving, de specificering van de eigen organisatie naar een strategie -, beleid- en regiegemeente (waarbij uitvoerende taken onder andere bij Duo+ zijn ondergebracht) en de rol die van de organisatie verwacht wordt in het maatschappelijke veld, vragen om het verder professionaliseren van de Uithoornse ambtenaar en de ambtelijke organisatie.

Zo is een begin gemaakt met integraal en opgavegericht werken. Aan de hand van het College Uitvoeringsprogramma zijn bij concrete vraagstukken eerst de opgaven bepaald, om deze integraal op te pakken. Het doel hierbij was de gewenste maatschappelijke effecten zo veel mogelijk te realiseren. Daarbij lag de nadruk op het instandhouden en versterken van de gewenste cultuur.

In 2019 is voor de functies binnen de gemeentelijke organisatie HR-21 ingevoerd. HR-21 is een hedendaags functiebeoordelingssysteem dat aansluit bij de beleids- en regieorganisatie die een gemeentelijke organisatie tegenwoordig is.

Opdrachtgeverschap verbonden partijen (waaronder Duo+) professionaliseren

Een belangrijk aandachtspunt bij de organisatieontwikkeling het afgelopen jaar was het verder professionaliseren van het opdrachtgeverschap aan verbonden partijen waaronder Duo+. Daarbij is een koppeling gemaakt tussen de kwantiteit en kwaliteit van de producten en diensten die worden afgenomen en de kosten die we daarvoor moeten betalen. Op basis daarvan is de toerekening van de kosten van Duo+ aan de 3 gemeenten aangepast en is de verdeelsleutel daarvoor succesvol gewijzigd. Hiermee is ook de inhoudelijke grip op de uitvoering door Duo+ vergroot.

Afronding plan van aanpak ter verbetering van informatievoorziening en archiefbeheersing

In 2017 is gestart met de aanpak van de verbeterpunten ten aanzien van het archiefbeheer, als gevolg van de beoordeling door de provincie in het kader van het interbestuurlijk toezicht. Voor het papieren archief zijn nagenoeg alle acties uitgevoerd en wordt in 2020 het plan van aanpak afgerond. De informatievoorziening en de archiefbeheersing zijn voor wat betreft het papieren archief daarmee op orde. Uit de archiefinspectie bleek echter dat het archiveren van de nodige digitale bestanden niet op het gewenste niveau is. Hiervoor moet nog een inhaalslag worden gemaakt. Wat hiervoor nodig is zal in 2020 verder worden uitgewerkt.

Interbestuurlijk Programma

Nederland staat de komende tijd voor een aantal uitdagingen, zoals de energietransitie, het tegengaan van eenzaamheid en het terugdringen van het aantal mensen met problematische schulden. Het Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen pakken deze grote maatschappelijke opgaven gezamenlijk aan: het Interbestuurlijk Programma (IBP). In het IBP staan 9 maatschappelijke opgaven centraal. In bijgaand filmpje (klik hiervoor op de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=elcvmlZfM3k) wordt uitgelegd wat dit programma inhoudt.
Alhoewel de focus het afgelopen jaar niet heeft gelegen op het IBP is in dit kader, waar het voor Uithoorn opportuun was, samen met andere overheden gewerkt aan het aanpakken van deze opgaven.

Overige acties

Bestuurskrachtonderzoek

Oorspronkelijk stond de uitvoering van het bestuurskrachtonderzoek gepland voor 2020. Mede met het oog op het binnenhalen van een subsidie van de provincie, is ervoor gekozen om al eerder te starten met het bestuurskrachtonderzoek. In september 2019 is na een onderhandse procedure gekozen voor het bureau Partners & Pröpper. Zij zijn medio oktober gestart met hun onderzoek. De uitkomsten worden in het 2e kwartaal 2020 verwacht en ook aan de raad voorgelegd.

Burgemeester

In januari 2019 vond de installatie en beëdiging plaats van Pieter Heiliegers als nieuwe burgemeester. Nadat Uithoorn een klein jaar een waarnemend burgemeester had, heeft de gemeente hiermee weer een door de kroon benoemde burgemeester.

Viering 200 jaar gemeente Uithoorn

Op 12 oktober 2019 is met het openingsfeest op De Schans de viering 200 jaar gemeente Uithoorn begonnen. Vanaf dat moment tot en met 30 september wordt bij diverse gelegenheden gevierd dat op 10 februari 1820 de gemeente Thamen en de gemeente Uithoorn inclusief De Kwakel zijn samengevoegd tot de gemeente Uithoorn zoals we die nu kennen.

Met de viering van 200 jaar gemeente Uithoorn pakt de gemeente een actieve rol op als katalysator om verbinding en saamhorigheid onder de inwoners positief te beïnvloeden. Door het organiserende vermogen en het participeren in de gemeente te stimuleren, kunnen nieuwe en wellicht blijvende initiatieven ontstaan op het gebied van sport, kunst en cultuur.

Het enthousiasme om betrokken te zijn bij deze viering is onder verenigingen, inwoners en externe organisaties groot gebleken. Zo heeft een aantal organisaties evenementen aangemeld waarmee ze de viering van het 200-jarig bestaan van de gemeente extra aandacht willen geven.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf